info@parspistag.com

983434188913+

trans-green-low-high-1502020x150

آفت پسیل پسته

آفت پسیل یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی است که در تمام مناطق کشور دیده شده و اختصاص به منطقه خاصی ندارد. بین باغداران و کشاورزان به شیره خشک نیز معروف است. این حشره از پروتئین موجود در درخت تغذیه کرده، قند آن را دفع  و مایع سفیدرنگی را ترشح می‌کند. آفت پسیل در مجاورت با هوا خشک شده و تبدیل به شیره می‌شود. از دست‌دادن پروتئین باعث تضعیف درخت، ریزش برگ‌ها و برداشت محصولات ریز می‌شود.

با روش‌های کارت زرد، سمپاشی و مبارزه بیولوژیک می‌توان با آفت پسیل پسته مبارزه کرد:

    • کارت‌های زرد از جنس پی وی سی و پلی اتیلن به تعداد 150 تا 400 عدد در هر هکتار که دارای چسب مخصوص هستند، جای‌گذاری می‌کنند. آفت‌های پسیل پسته با چسبیدن به این کارت‌ها از بین می‌روند.

    • در روش سمپاشی، مواد شیمیایی انویدر، آکتارا، کنسالت و کالیپسو با تجویز مقدار مشخصی توسط کارشناس ترکیب شده و درخت‌ها را با آن سمپاشی می‌کنند. کمی و زیادی سم باعث می‌شود یا هیچ تاثیری روی آفت‌ها نداشته باشد یا باعث از بین‌رفتن ریشه‌ها شود.

    • در روش بیولوژیک، شما جنگِ ساختگی بین آفت پسیل و دشمنان آن ایجاد می‌کنید. بالتوری، سن‌های شکاری و زنبور پسیلافاگوش از جمله دشمنان آفت پسیل هستند که می‌توانند به شما کمک کنند!

 

 

پروانه چوب‌خوار درخت پسته

پروانه چوب‌خوار پسته یا کرمانیا (Kermania Pistaciella) یکی از آفت‌های درجه یک پسته محسوب می‌شود. این حشره به شکل پروانه براقِ 4میلی‌متری است که روی هر یک از بال‌های آن، دو لکه زرد رنگ دیده می‌شود. این پروانه آسیب زیادی به محصولات می‌رساند. بدین صورت که از سرشاخه‌ها و مغز خوشه‌ها تغذیه کرده و باعث مرگ 5 تا 8 درصد میوه‌های هر خوشه می‌شود. گاهی هم فاجعه بیشتر می‌شود و کل خوشه از بین می‌رود. بنابراین باغداران باید این پروانه چوب‌خوار را جدی بگیرند! بهترین و مطمئن‌ترین راه برای ازبین‌بردن پروانه چوب‌خوار، شناسایی شاخه‌های آلوده و هَرَس آنهاست. اهمیت رعایت فاصله کاشت بین نهال‌ها اینجا مشخص می‌شود. پروانه چوب‌خوار خیلی اهل پرواز نیست و اگر فاصله درخت‌ها مناسب باشد، نمی‌تواند تمام باغ را آلوده کند. می‌توان از روش‌های شیمیایی و شکار انبوه با لور (فرمون) نیز برای ازبین‌بردن پروانه چوب‌خوار استفاده کرد. روش فرمون گران است، ولی قابلیت استفاده برای ازبین‌بردن چند آفت را دارد.

 

 

سوسک سرشاخه‌خوار درخت پسته

سوسک سرشاخه‌خوار درخت پسته (Hylesinus vestitus) یا سیسکو در مناطق نائین، قزوین، کرمان، خراسان، یزد و اصفهان دیده شده و گاهی باعث می‌شود تا درخت هیچ باردهی نداشته باشد. سوسک سرشاخه‌خوار از جوانه‌ها تغذیه کرده و باعث عقیم‌شدن درخت می‌شود! به شکل سوسک بیضی‌شکل و با رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود. پس از تغذیه از سمت جوانه‌ها، دالانی را روی شاخه ایجاد می‌کند که همین باعث خشکی درخت می‌شود! یکی از روش‌های مفید برای مبارزه با این سوسک‌ها، مبارزه مکانیکی است. بدین شکل که باغداران اوایل پاییز، جوب‌های تازه‌هَرَس‌شده را در نقاط مختلفی از باغ به‌عنوان تله قرار می‌دهند. سوسک‌ها سمت این شاخه‌ها می‌آیند و عمل تخم‌گذاری را روی شاخه‌ها انجام می‌دهند. شما می‌توانید با سوزاندن این چوب‌ها باعث ازبین‌رفتن جمعیت سوسک‌های سرشاخه‌خوار درخت پسته شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *